- Google Play Áruház (Play Store) 30.8.14 letöltés
- Google Chrome 102.0 64-Bit (magyar) letöltés
- Xiaomi Haylou W1 True Wireless Earbuds magyar nyelvű használati útmutató
- Waterfox 2022.05 64-Bit (magyar) letöltés
- Panasonic RB-M700B digitális vezeték nélküli sztereó fejhallgató magyar nyelvű használati útmutató
- Asus Rog Phone 5 5G (ZS673KS) magyar nyelvű használati útmutató
- Xiaomi Haylou T17 magyar nyelvű használati útmutató
- Messenger Lite 307.0 (magyar) letöltés
- LibreOffice 7.3.4 (magyar) letöltés
- Lenovo Tab P12 Pro 5G + WiFi (TB-Q706F/TB-Q706Z) magyar nyelvű használati útmutató
A Facebook mint megkerülhetetlen nagyhatalom
A Facebook mint megkerülhetetlen nagyhatalom
Egyre többen ismerik fel, hogy Mark Zuckerberg kezében olyan rendkívüli befolyás összpontosul, ami talán sosem volt a történelemben.
A Facebook tulajdonképpen észrevétlenül hódította meg az élet különböző területeit: a politikát, a médiát, a társadalmi kapcsolatokat. Mindezt úgy, hogy még azoknak sem tűnt fel az óriáscég befolyásának valódi hatása, akik közvetlenül Zuckerberg mellett dolgoztak.
Az elmúlt évben több egykori vezető fejezte ki aggályait a különböző jelenségekkel kapcsolatban.
Sean Parker, a cég egykori társalapítója és elnöke az Axios egyik rendezvényén magyarázta el, hogy miként tettek platformfüggővé több százmillió embert. Elmondása szerint az agynak adott dopaminlöketekkel (amiket a bejegyzésekre érkezett lájkok, megosztások és kommentek idéznek elő) elérték, hogy a felhasználók a lehető legtöbb időt töltsék az oldalon. A gyermekekre gyakorolt nemkívánatos hatásokkal kapcsolatban csak így fogalmazott: „Isten tudja, mit művel a gyermekeink agyával.”
Hasonlóan kemény támadást intézett egykori munkaadója ellen Chamath Palihapitiya is, aki korábban a felhasználók számának növekedéséért felelős alelnök volt. Szerinte a dopaminalapú visszacsatolás éppen a társadalom működésére van a legrosszabb hatással, ami szembemegy a gigavállalat kezdeti célkitűzéseivel. Hozzátette, a társadalom szövetét ez a platform a darabjaira bontja, így ő igyekszik a lehető legkevesebbet fent lenni, és „a gyermekeinek sem engedi használni azt a sz*rt”.
Rajtuk kívül még egy sor facebookos dolgozó fejezte ki ellenérzését a vezetés különböző döntéseivel kapcsolatban, legyen szó adatvédelemről, az álhírek terjesztéséről, vagy éppen a felhasználók érzelmi alapon történő kategorizálásáról. Még nagyobb számban vannak viszont azok, akik az elmúlt két-három évben vették célkeresztjükbe a Facebookot, látva annak nagyhatalmi törekvéseit.
Barack Obama 2008-as választási sikere óta minden kampánystratéga tudja, hogy a közösségi platformok megkerülhetetlenek a győzelemhez vezető úton. Ahogyan John F. Kennedy a hatvanas években forradalmasította a televíziózást politikai szempontból, úgy az elmúlt nyolc év demokrata elnöke a Facebook és Twitter lehetőségeit aknázta ki maradéktalanul. Nem véletlenül nevezték őt az „első közösségioldal-elnöknek”.
Amerikai kollégájától tanulva Justin Trudeau is arra állította rá PR-gépezetét, hogy alkossák meg személyében a tökéletes kanadai miniszterelnök képét az interneten. A közösségi platformok specialistái rájöttek, hogy a fiatal liberális vezetőt miként tehetik szimpatikussá a többmillió kanadai felhasználó előtt. (A jelenségről a Hetek 2017. augusztus 11-ei számában írtunk Ereszt a Trudeau-lufi című cikkünkben.)
Digitális agytrösztje és gyerekkori barátja, Tom Pitfield egy berlini rendezvényen árulta el, hogy tulajdonképpen évek alatt kísérletezték ki, hogy milyen eszközökkel lehet befolyásolni a másképpen gondolkodókat. Kielemezték, hogy kit érdemes megcélozni, milyen tartalommal és hogyan lehet elérni ...